Medlemsforum

Välkommen till Dala Active Skaters medlemsforum.

1. Eliyana Mahrai | 2020-07-05 (09:03)

jag träning hos er

2. Sven Olsson | 2020-06-05 (23:23)

Fredag 5 juni hängde regnet i luften, tempen visade +16 grader och vinden drog ganska hårt över Lugnet, när jag parkerade bilen, drog på mej easyfit, inlines, handledsskydd och hjälm, för att köra ett pass. Tre rullskidåkare syntes vid skidstadion liksom några cyklister och några joggare men jag var ensam på inlines. Det blev ett bra distanspass på 8000 m på banan, 40 varv alltså och 80 kurvor i hyfsad fart. Körde som avrundning en stege på 1000 m+800 m+600 m+400 m+200 m och höll från 24-29 sek per varv. Så kom regndroppar och det var bara att åka hem.
    Sven

3. Sven Olsson | 2020-06-02 (21:31)

Måndag 1 juni kom sommaren på riktigt. +27 grader i skuggan och stekhett ute på Lugnets svarta asfalt, där ingen skugga finns. Bella åkte inlines för första gången, Uffe tog ett rejält distanspass och jag körde teknikövningar, backintervaller och några intervaller på banan som avslutning. “Nu har du frälst en till för inlines!”, var Bellas kommentar efter övningarna. Uffe ville testa en 300 på banan och jag tog tid: nytt rekord för Uffe med 43,00. “Jag ska under 40!”, sa Uffe. För egen del blev det två lopp på 300 m med flygande start, den bästa på 37,66.

4. Sven Olsson | 2020-06-02 (21:30)

Den sista dagen i maj blev den första sommardagen 2020! Solen gassade över Lugnet när jag kom till stadion tio i tio. Sammi och Esther var förstås redan på plats och snart dök flera upp. När träningen började och alla hade försett sig med inlines, hjälmar och skydd kunde jag räkna till 8 barn/ungdomar och 7 vuxna. Fler än Hagaströmarna dagen innan faktiskt! Kul! Ellinor, Jonas, Sara, Sebastian, Sabina, Olle, Klara och Sammi var ungdomarna. Stig, Thomas, Pär, Yvonne, Anna, Esther och jag de äldre. För många var det första försöket på inlines, men alla har ju åkt skridsko tidigare. Vi körde uppvärmning med tänjningar och stretch, tryck och smidighet innan vi gick över till en bunt basövningar med ökad svårighetsgrad. Så några varv tågåkning med byte varje halvvarv då det bränner i låren på den nigsittande vagnen. Vi körde backe upp och ned – och hej vad det gick för de unga, som inte väjer för farten, men även de äldre och ovana vågade utmana sin rädsla och besegra den. Avslutningsvis banåkning i tekniskt tempo och därefter fritt för enskilt åkande. Trots att det inte var nån hårdkörning lackade svetten och på fartfantomerna Pär och Sammi droppade blodet efter ett par omkullkörningar. Asfalt river! Esther fick agera sjuksköterska.

5. Sven Olsson | 2020-06-02 (21:29)

Finbesök av skridskovännerna från Hagaströms SK i Gävle lördag 30 maj 2020. De har hört om vår nya bana på Lugnet och ville förstås kolla på anläggningen. Ett dussin ungdomar med Pelle Hallberg i spetsen och en handfull föräldrar bilade till Falun, snörde på sig inlines och körde ett litet träningspass, där även några från hemmaklubben Dala Active Skaters var med. HSK:s ungdomar tillhör de absolut bästa i Sverige och är väl drillade av duktiga ledare. Det blev massor av bra teknikövningar och många varv på inlinesbanan. Falun har fått ytterligare en unik attraktion!

6. Sven Olsson | 2020-06-02 (21:27)

En fredag kväll när sommarn börjar komma, den 29 maj 2020, kan man känna sig som kungen av Lugnet. Jag var helt ensam när jag körde min privata träning 18-19. Ja, en del cyklister, några rullskidåkare, ett brännbollsgäng och en liten hockeykille på inlines fanns där men ingen mer på inlines. Passet bestod av uppvärmning 5 varv x 400 m, 5 x 300 m banåkning i högt tempo, 5 x raka + uppförsbacke + rull nedför och så upp igen, 2 x 500 m bana i extensivt tempo, nedvarvning 5 x 400 m måttligt tempo och avslutning med ett lopp på 500 m med stillastående start på 1.02 ungefär. Min kamera ställdes på självutlösning och fick mej att se imponerande gigantisk ut, lite som JÄTTEN PÅ LUGNET!

7. Sven Olsson | 2020-05-27 (20:41)

Inlinesträning för barn/ungdom hölls onsdag 25 maj på vår nya bana på Riksskidstadion i Falun med fyra familjer närvarande med ungdomarna Klara 9 år, Oskar 7 år, Ellinor 8 år, Vilgot 5 år, Cornelius 7 år och Sebastian 11 år. Vi vuxna som var där var Pär, Uffe, Linda, Esther, Lars, Matilda, Anna och Andreas. Vi började med lite teknikåkning i bana med koner, fortsatte med uppförs- och utförsåkning i backe, testade tiden på 100 m rakbana och 300 m ovalbana och njöt av fin asfalt med härligt rull och fint väder dessutom. Säsongens första tider blev:
    Klara 23,09 på 100 m och 1.08,50 på 300 m. Ellinor 21,34 + 1.21,06, Vilgot 23,06 och Sebastian 15,56 + 49,13. Veteran-Linda körde på 16,25 och 54,03 och veteran-Uffe åkte 300 m på 43,88. Jag och Pär nöjde oss med att träna varv på varv på varv…
    Sven

8. Sven Olsson | 2020-05-14 (16:45)

Premiär på nya asfaltsbanorna på Lugnet! Torsdag 14 maj, när solen tittade fram och tempen var någorlunda hyfsad, satte jag på mej inlinesen och åkte Hagagatan upp till Lugnet för att kolla läget på skidstadion. Markeringarna för linjer fanns på plats, men ännu inga målade linjer. Testade vår 200-metersbana för inlines och körde ett antal varv lite längre ut, ungefär där vår 333-metersbana är tänkt att gå. Kände även på rullskidbanans början upp och ut ur stadion fram till Sjulsarvsvägen och ned mot stadion igen. Kändes bra och var lättåkt. Tryckte även på några varv i lite högre fart för att testa greppet i snäva kurvor. Allt gick bra! En cykelkille stod och kollade och jag bad honom ta några bilder när jag åkte.
    Ovanför Sjulsarvsvägen har arbetet med asfalteringen av elljusspåret 4,2 km upp över lindor och hagar påbörjats. Där kommer rullskidåkare, cyklister, rullstolsburna och erfarna inlinesåkare få en trafiksäker miljö för träning och tävling!
    Sven

9. Sven Olsson | 2020-05-10 (13:35)

Söndag 10 maj och regn faller över hela Falun och Lugnet. Riksskidstadion glänser av svart, våt asfalt med fin gräng. Inte läge för inlinesåkning just nu, men det ser bra ut. Rör har lagts ned för elektronisk tidtagning etc. Återstår att linjera banor för rullskidor och inlines. Ska bli spännande att testa vår nya stadion snart!