Klubbresa Vikingskipet Hamar 11-13 November

Last Updated on 2012-01-06 by WebMaster

Fredagen den 11 november begav sig 9 dalmasar till Hamar för att åka skridskor i Vikingskipet i Hamar. Göran som bor i Norge tog bussen i 9 timmar. Sven, Olle och Stig tog bilen på förmiddagen för att hinna åka lite även på fredagseftermiddagen. Björn, Christian, Thomas, Niclas och Oscar åkte på eftermiddagen och fick känna av glashala vägar och dimma över höjderna kring sälenfjällen. Men väl framme var stämningen god och vissa firade med gott i glasen, någon skyllde på att han glömt vinet i bilen :-).

Vi bodde på vandrarhemmet/hotellet som ligger 100m från Vikingskipet. Perfekt då man kan ta skridskorna och gå till isen på morgonen. Okej standard med våningsängar och dusch på rummet. Det finns en enkel restaurang som serverar lunch och middag (norsk lunch) men det finns även ett kök där man kan laga egen mat.

Isbanan öppnade 08.30 på lördagen efter en första spolning. Sedan kunde vi åka skridskor hela förmiddagen fram till 12.00 med uppehåll för 2 omspolningar (man blir lätt bortskämd med den sagolika isen).

Ganska lite folk till en början men sedan fick vi sällskap av Norska landslaget som var på plats och tränade under något av passen. Helt underbart och inspirerande att se dem svepa förbi med en underbar teknik.
Efter lunchen så hade vi hyrt banan från 13.30 till 14.30 för att kunna få ha banan för oss själva. Vi passade på att filma alla för att senare kunna analysera vår teknik.
Vi kunde sedan åka fram till 17.00 och flera av oss var kvar tills de stängde av musiken 🙂

Efter en kort dusch och vila så åt vi en gemensam middag på hotellet. Efter det så tittade vi på det Sven hade filmat under dagen och analyserade varandras åkstilar. Tyvärr hade undertecknad tagit med fel kabel så den filmen kunde vi inte titta på och analysera 🙁 Men Christian räddade kvällen genom att ha tagit med sig filmen ”Helvetet 63” som handlade om Elvastadsloppet i Nederländerna 1963. En passande film om skridskoåkning 🙂 Alla nöjda och glada gick vi och la oss.

Dagen därpå så hade vi nog alla lite mindre bråttom till isen då de flestas ben började känna av alla timmar på isen. Sjäkv började jag dagen med att värma mina skor, då fötterna troligen svällt lite från gårdagen och skridskorna klämde lite. Men efter 15 min värmande så satt skridskorna bra igen.

Sedan hade Thomas pratat med Thormod Ervik (Sebastian Falks gamla tränare) och lyckats boka en tid för lite teknikgenomgång. Thormod började med några basövningar som jag tror delvis var nya för oss alla. Kul med nya infallsvinklar på tekniken. Ett väldigt bra pass där Thormod stod och tittade på oss alla och gav oss råd och tipps. Och till sist hann vi in en kort sväng i gymet där Thormod visade oss lite bra barmarksövningar. Tyvärr var nog de flesta av oss så slitna så vi orkade knappt böja benen :-). Ett väldigt bra teknikpass som jag tror gav oss alla en skjuts i rätt riktning och en hel del att tänka på. Stort tack till Thomas som fixade detta och ett stort tack till Thormod som ställde upp på detta!

Thormod Ervik

Efter det så blev det bråttom iväg för att duscha och checka ut från hotellet. Och sedan hemresa.

Stort tack till Christian som samordnade denna resa och fixade allt med boende och bokningar!